LATARBELAKANG |
|
- Akta 605 adalah
satu akta yang diwujudkan untuk mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara
yang berhubung dengan tatatertib dan pengenaan surcaj ke atas pegawai-pegawai
Badan Berkanun yang diperbadankan oleh undang-undang persekutuan dan
bagi perkara-perkara yang berkaitan dengannya;
- Akta ini telah
mendapat persetujuan DiRaja pada 18 Ogos 2000, diwartakan pada 31 Ogos
2000 dan berkuatkuasa mulai pada 1 November 2000;
- Mana-mana pegawai
dan pengkhidmat MPOB yang melakukan perkara-perkara yang melanggar tatakelakuan
yang ditetapkan membolehkan pihak pengurusan mengambil tindakan disiplin
ke atasnya berdasarkan peruntukan yang terkandung dalam akta ini.
|
TATAKELAKUAN |
1. |
Dalam Jadual Kedua
Akta ini telah menyentuh berkenaan tatakelakuan pegawai dan pengkhidmat
MPOB dimana dalam Bahagian Tatakelakuan (Am) ini, seseorang pegawai dan
pengkhidmat hendaklah setiap masa memberikan taat setianya yang tidak
berbelah bahagi kepada Yang DiPertuan Agong, Negara, Kerajaan dan Badan
Berkanun (MPOB). |
1.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh -
(a) membelakangkan
kewajipannya kepada badan berkanun demi kepentingan peribadinya;
(b) berkelakuan dengan
sedemikian cara yang mungkin menyebabkan kepentingan peribadinya bercanggah
dengan kewajipannya kepada badan berkanun_
(c) berkelakuan dengan
apa-apa cara yang mungkin menyebabkan syak yang munasabah bahawa;
- dia telah membiarkan
kepentingan peribadinya bercanggah dengan kewajipannya kepada badan
berkanun sehingga menjejaskan kebergunaannya sebagai seorang pegawai
badan berkanun; atau
- dia telah menggunakan
kedudukannya sebagai seorang pegawai badan berkanun bagi faedahnya sendiri;
(d) berkelakukan dengan
sedemikian cara sehingga memburukkan atau mencemarkan nama badan berkanun;
(e) kurang cekap atau
kurang berusaha;
(f) tidak jujur atau
tidak amanah;
(g) tidak bertanggungjawab;
(h) membawa atau cuba
membawa apa-apa bentuk pengaruh atau tekanan luar untuk menyokong atau
memajukan apa-apa tuntutan berhubung dengan atau terhadap badan berkanun,sama
ada tuntutan itu ialah tuntutannya sendiri atau tuntutan mana-mana pegawai
lain badan berkanun;
(i) ingkar perintah
atau berkelakukan dengan apa-apa cara yang boleh ditafsirkan dengan munasabah
sebagai ingkar perintah; dan
(j) cuai dalam melaksanakan
tugas-tugasnya. |
2. |
Pekerjaan Luar |
2.1 |
Melainkan
jika dan setakat yang dia dikehendaki atau dibenarkan untuk berbuat demikian
dalam perjalanan tugasnya sebagai seorang pegawai badan berkanun, seseorang
pegawai tidak boleh :
(a) mengambil bahagian,
sama ada secara langsung atau tidak langsung, dalam pengurusan atau urusan
apa-apa pengusahaan komersial, pertanian atau perindustrian;
(b) mengusahakan bagi
mendapatkan upah apa-apa kerja dengan mana-mana institusi, syarikat, firma
atau individu persendirian;
(c) sebagai seorang
pakar, memberikan apa-apa laporan atau memberikan apa-apa keterangan,
sama ada secara percuma atau dengan dibayar upah. |
2.2 |
Walau
apa pun subperaturan (1), seseorang pegawai boleh, dengan terlebih dahulu
mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Jabatannya, menjalankan mana-mana
aktiviti atau melaksanakan mana-mana perkhidmatan yang dinyatakan dalam
subperaturan itu, sama ada bagi faedahnya atau bagi faedah saudara-maranya
yang dekat atau mana-mana badan tidak mencari keuntungan yang baginya dia
menjadi seorang pemegang jawatan. |
2.3 |
Dalam menimbangkan
sama ada atau tidak kebenaran patut diberikan kepada mana-mana pegawai
di bawah subperaturan (2), Ketua Jabatan hendaklah memberikan perhatian
kepada tatakelakuan yang ditetapkan dalam peraturan 3 dan hendaklah memastikan
bahawa aktiviti atau perkhidmatan itu _
(a) tidak dilakukan
dalam waktu pejabat dan semasa pegawai itu dikehendaki melaksanakan tugas
rasminya ;
(b) tidak akan dengan
apa-apa cara cenderung menjejaskan kebergunaan pegawai itu sebagai seorang
pegawai badan berkanun ; dan
(c) tidak akan dengan
apa-apa cara cenderung bercanggah dengan kepentingan badan berkanun, atau
menjadi tidak selaras dengan kedudukan pegawai itu sebagai seorang pegawai
badan berkanun. |
2.4 |
Kecuali
sebagaimana yang ditetapkan selainnya oleh badan berkanun, segala jumlah
wang yang diterima oleh seseorang pegawai sebagai saraan kerana menjalankan
mana-mana aktiviti atau melaksanakan mana-mana perkhidmatan yang disebut
dalam subperaturan (1) hendaklah didepositkan dengan badan berkanun sementara
menunggu keputusan Ketua Pengarah tentang amaun, jika ada, yang boleh disimpan
oleh pegawai itu sendiri dan oleh mana-mana pegawai lain yang membantu pegawai
itu dalam menjalankan aktiviti atau melaksanakan perkhidmatan itu. |
3. |
Etiket Pakaian |
3.1 |
Seseorang
pegawai semasa bertugas hendaklah sentiasa berpakaian dengan sepatutnya
mengikut apa-apa cara yang ditentukan oleh badan berkanun melalui arahan
yang dikeluarkan dari masa kesemasa oleh Lembaga; . |
3.2 |
Seseorang
pegawai yang dikehendaki menghadiri sesuatu upacara rasmi hendaklah berpakaian
sebagaimana yang ditentukan bagi upacara itu, dan jika etiket pakaian bagi
upacara itu tidak ditentukan, dia hendaklah berpakaian yang sesuai bagi
upacara itu. |
4. |
Dadah |
4.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh menggunakan atau mengambil apa-apa dadah merbahaya,
kecuali sebagaimana yang dipreskripsikan untuk kegunaannya bagi maksud perubatan
oleh pengamal perubatan yang didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971 [Akta
50], atau menyalahgunakan atau menagih apa-apa jenis dadah berbahaya. |
4.2 |
Jika
seseorang Pegawai Perubatan Kerajaan memperakui bahawa seseorang pegawai
menggunakan atau mengambil, selain bagi maksud perubatan, suatu dadah berbahaya
atau menyalahgunakan atau menagih suatu dadah berbahaya, pegawai itu boleh
dikenakan tindakan tatatertib dengan tujuan buang kerja. |
4.3 |
Walau
apa pun subperaturan (2), perkhidmatan seseorang pegawai yang telah diperakui
oleh seorang Pegawai Perubatan Kerajaan menggunakan atau mengambil, selain
bagi maksud perubatan, suatu dadah berbahaya atau menyalahgunakan atau menagih
suatu dadah berbahaya boleh ditamatkan demi kepentingan awam di bawah Bahagian
III Akta ini. |
4.4 |
Bagi
maksud peraturan ini "dadah berbahaya" ertinya apa-apa dadah atau
bahan yang disenaraikan dalam Jadual Pertama kepada Akta Dadah Berbahaya
1952 [Akta 234] |
5. |
Hadiah dan sebagainya |
5.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh menerima atau memberikan dan tidak boleh membenarkan
isteri atau suaminya atau mana-mana orang lain untuk menerima atau memberikan
bagi pihaknya apa-apa hadiah, sama ada dalam bentuk zahir atau selainnya,
daripada atau kepada mana-mana orang, persatuan, badan atau kumpulan orang
jika penerimaan atau pemberian hadiah itu dalam apa-apa segi mempunyai kaitan,
sama ada secara langsung atau tidak langsung, dengan tugas rasminya. |
5.2 |
Ketua
Jabatan seseorang pegawai boleh, jika difikirkannya patut, membenarkan pegawai
itu untuk menerima suatu surat pujian daripada mana-mana orang, persatuan,
badan atau kumpulan orang sempena persaraan atau pertukaran pegawai itu
asalkan surat pujian itu tidak terkandung dalam suatu bekas yang bernilai. |
5.3 |
Ketua
Jabatan boleh membenarkan pemungutan sumbangan secara spontan oleh pegawai-pegawai
di bawah jagaannya bagi maksud pemberian hadiah kepada seseorang pegawai
dalam Jabatannya sempena persaraan, pertukaran atau perkahwinan pegawai
itu atau apa-apa peristiwa lain yang sesuai. |
5.4 |
Jika :
(a) seseorang pegawai
berasa ragu-ragu tentang sama ada bentuk, amaun atau nilai hadiah yang
diterima olehnya adalah sepadan dengan maksud hadiah itu diberikan; atau
(b) hal keadaan menyebabkan
sukar bagi seseorang pegawai untuk menolak sesuatu hadiah atau cenderamata
yang bernilai, yang penerimaannya dilarang oleh peraturan ini,
hadiah ini bolehlah
diterima secara rasmi tetapi pegawai itu hendaklah, dengan seberapa segera
yang praktik, mengemukakan suatu laporan bertulis kepada Ketua Jabatannya
yang mengandungi perihal laporan lengkap dan anggaran nilai hadiah itu
dan hal keadaan hadiah itu diterima. |
5.6 |
Apabila diterima laporan
yang dibuat di bawah subperaturan (4), Ketua Jabatan hendaklah _
(a) membenarkan pegawai
itu menyimpan hadiah itu; atau
(b) mengarahkan supaya
hadiah itu dikembalikan, melalui Ketua Jabatan itu, kepada pemberinya. |
6. |
Keraian |
|
Seseorang
pegawai boleh memberi atau menerima daripada mana-mana orang apa-apa jenis
keraian jika _
(a) keraian itu tidak
dalam apa-apa cara mempengaruhi pelaksanaan tugas-tugasnya sebagai seorang
pegawai badan berkanun untuk kepentingan orang itu; dan
(b) pemberian atau
penerimaan keraian itu tidak dalam apa-apa cara menjadi tidak selaras
dengan peraturan 3.
|
7. |
Pemunyaan Harta |
7.1 |
Seseorang
pegawai hendaklah, apabila dilantik ke perkhidmatan sesuatu badan berkanun
atau pada bila-bila masa selepas itu sebagaimana yang dikehendaki oleh Lembaga,
mengisytiharkan secara bertulis kepada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan,
melalui Ketua Jabatannya, segala harta yang dipunyai olehnya atau oleh isteri
atau suaminya atau anaknya atau yang dipegang oleh mana-mana orang bagi
pihaknya atau bagi pihak isteri atau suaminya atau anaknya. |
7.2 |
Seseorang
pegawai yang tidak mempunyai apa-apa harta hendaklah membuat suatu pengisytiharan
secara betulis yang menyatakan sedemikian. |
7.3 |
Jika,
selepas membuat suatu pengisytiharan di bawah subperaturan (1), seseorang
pegawai atau isteri atau suaminya atau anaknya memperoleh apa-apa harta,
sama ada secara langsung atau tidak langsung, atau apa-apa harta yang telah
diperoleh olehnya atau oleh isteri atau suaminya atau anaknya dilupuskan,
pegawai itu hendaklah dengan segera, melalui Ketua Jabatannya, mengisytiharkan
pemerolehan atau pelupusan harta itu kepada Jawatankuasa Tatatertib yang
berkenaan. |
7.4 |
Jika
seseorang pegawai atau isteri atau suaminya atau anaknya bercadang hendak
memperoleh apa-apa harta, dan pemerolehan itu adalah tidak selaras dengan
peraturan 3, pemerolehan itu tidak boleh dibuat tanpa terlebih dahulu mendapat
kebenaran bertulis daripada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan. |
7.5 |
Dalam memutuskan sama
ada atau tidak hendak memberikan kebenaran dibawah subperaturan (4), Jawatankuasa
Tatatertib yang berkenaan hendaklah mengambil kira perkara-perkara yang
berikut :
(a) saiz, amaun atau
nilai harta itu berbanding dengan emolumen pegawai itu dan apa-apa pendapatan
persendirian yang sah ;
(b) sama ada pemerolehan
atau pemegangan harta itu akan atau mungkin akan bercanggah dengan kepentingan
badan berkanun, atau dengan kedudukan pegawai itu sebagai seorang pegawai
badan berkanun, atau dengan apa-apa cara menjadi tidak selaras dengan
peraturan (3);
(c) ulasan Ketua Jabatan
tentang pemerolehan atau pemunyaan harta itu;
(d) apa-apa faktor
lain yang dianggap perlu oleh Jawankuasa Tatatertib yang berkenaan bagi
menjaga keutuhan dan kecekapan badan berkanun dan pegawai-pegawai badan
berkanun. |
7.6 |
Jawatankuasa
Tatatertib yang berkenaan hendaklah, jika Jawatankuasa Tatatertib berpuas
hati dengan pengisytiharan harta yang dibuat oleh pegawai itu, mengarahkan
Ketua Jabatan mencatatkan di dalam Rekod Perkhidmatan pegawai itu bahawa
pengisytiharan sedemikian telah dibuat. |
7.7 |
Tiap-tiap
pengisytiharan di bawah subperaturan (1) hendaklah diklasifikasikan sebagai
rahsia dan tiap-tiap orang yang memperoleh maklumat di bawah peraturan ini
tentang apa-apa perisytiharan sedemikiann hendaklah menyimpan kerahsiaannya. |
7.8 |
Bagi maksud peraturan ini "harta" ertinya apa-apa harta, sama
ada harta alih atau harta tak alih, yang pegawai itu dikehendaki dari semasa
ke semasa oleh Lembaga supaya mengisytiharkannya, iaitu harta yang telah
diperoleh oleh pegawai itu melalui pembelian, pemberian, pewarisan atau
cara lain, dan termasuk harta yang diperoleh atau dipegang oleh isteri atau
suami atau anak pegawai itu. |
8. |
Menyenggara taraf
kehidupan yang melebihi emolumen dan pendapatan persendirian yang sah |
8.1 |
Jika
Ketua Jabatan berpendapat bahawa seseorang pegawai adalah atau tampaknya
_
(a) menyenggara suatu
taraf kehidupan yang melebihi emolumen dan pendapatan persendiriannya
yang lain yang sah, jika ada; atau
(b) mengawal atau
memiliki sumber-sumber kewangan atau harta, sama ada harta alih atau harta
tak alih, yang nilainya tidak seimbang dengan, atau yang tidak boleh semunasabahnya
dijangka telah diperoleh oleh pegawai itu dengan emolumennya dan apa-apa
pendapatan persendiriannya yang lain yang sah,
Ketua Jabatan hendaklah,
melalui notis bertulis, memanggil pegawai itu supaya memberikan penjelasan
bertulis dalam tempoh tiga puluh hari dari tarikh penerimaan notis itu
tentang bagaimana dia dapat menyenggara taraf kehidupan sedemikian atau
bagaimana dia telah mendapat sumber-sumber kewangannya atau harta itu. |
8.2 |
Ketua
Jabatan hendaklah, apabila menerima penjelasan dibawah subperaturan (1)
atau, jika pegawai itu tidak memberikan apa-apa penjelasan dalam tempoh
yang ditentukan, apabila tempoh itu tamat, melaporkan hakikat ini kepada
Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan berserta dengan penjelasan pegawai
itu, jika ada. |
8.3 |
Apabila laporan di
bawah subperaturan (2) diterima, Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan
boleh mengambil tindakan tatatertib terhadap pegawai itu atau mengambil
apa-apa tindakan lain terhadap pegawai itu sebagaimana yang difikirkan
patut oleh Jawatankuasa Tatatertib itu. |
9. |
Meminjam Wang |
9.1 |
Tiada
pegawai boleh meminjam daripada mana-mana orang atau menjadi penjamin kepada
mana-mana peminjam, atau dengan apa-apa cara meletakkan dirinya di bawah
suatu obligasi kewangan kepada mana-mana orang _
(a) yang secara langsung
atau tidak langsung tertakluk kepada kuasa rasminya;
(b) yang dengannya
pegawai itu ada atau mungkin ada urusan rasmi;
(c) yang tinggal atau
memiliki tanah atau menjalankan perniagaan di dalam kawasan tempatan tempat
dia mempunyai kuasa rasmi; atau
(d) yang menjalankan
perniagaan pemberian pinjaman wang. |
9.2 |
Walau apa pun subperaturan
(1), seseorang pegawai boleh meminjam wang daripada, atau menjadi penjamin
kepada mana-mana orang yang meminjam wang daripada, mana-mana institusi
kewangan, penanggung insurans atau koperasi atau menanggung hutang dengan
cara pemerolehan barang-barang melalui perjanjian sewa beli, jika _
(a) institusi kewangan,
penanggung insurans atau koperasi yang daripadanya pegawai itu meminjam
tidaklah secara langsung tertakluk kepada kuasa rasminya;
(b) peminjaman itu
tidak dan tidak akan membawa kepada skandal awam dan tidak boleh ditafsirkan
sebagai suatu penyalahgunaan oleh pegawai itu kedudukannya sebagai seorang
pegawai badan berkanun untuk faedah peribadinya; dan
(c) agregat hutangnya
tidak atau tidak mungkin menyebabkan pegawai itu berada dalam keterhutangan
kewangan yang serius sebagaimana yang ditakrifkan di bawah subperaturan
12(7) dan (8). |
9.3 |
Tertakluk kepada
subperaturan (2), seseorang pegawai boleh menanggung hutang yang berbangkit
daripada _
(a) jumlah wang yang
dipinjam atas cagaran tanah yang digadaikan atau digadaijanjikan, jika
jumlah wang yang dipinjam itu tidak melebihi nilai tanah itu;
(b) overdraf atau
kemudahan kredit lain yang diluluskan oleh institusi kewangan;
(c) jumlah wang yang
dipinjam daripada penanggung insurans atas cagaran polisi insurans;
(d) jumlah wang yang
dipinjam daripada Kerajaan, badan berkanun atau mana-mana koperasi; atau
(e) jumlah wang yang
kena dibayar atas barang-barang yang diperoleh melalui perjanjian sewa
beli. |
10. |
Keterhutangan Kewangan
Yang Serius |
10.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh dengan apa-apa cara menyebabkan dirinya berada dalam
keterhutangan kewangan yang serius. |
10.2 |
Keterhutangan
kewangan yang serius kerana apa-apa jua pun sebab, selain akibat malang
yang tidak dapat dielakkan yang tidak disebabkan dengan apa-apa cara oleh
pegawai itu sendiri, hendaklah dianggap sebagai memburukkan nama badan berkanun
dan hendaklah menyebabkan pegawai itu boleh dikenakan tindakan tatatertib. |
10.3 |
Jika
keterhutangan kewangan yang serius telah berlaku akibat malang yang tidak
dapat dielakkan, Lembaga boleh memberi pegawai itu apa-apa bantuan sebagaimana
yang wajar mengikut hal keadaan. |
10.4 |
Jika
seseorang pegawai mendapati bahawa hutangnya menyebabkan atau mungkin menyebabkan
keterhutangan kewangan yang serius kepadanya, atau suatu prosiding sivil
berbangkit daripada hutang itu telah dimulakan terhadapnya, dia hendaklah
dengan serta-merta melaporkan hakikat ini kepada Ketua Jabatannya. |
10.5 |
Seseorang
pegawai yang tidak melaporkan atau lengah melaporkan keterhutangan kewangan
yang serius atau yang melaporkan keterhutangan yang serius tetapi tidak
mendedahkan takat keterhutangannya itu dengan sepenuhnya atau memberikan
keterangan yang palsu atau yang mengelirukan mengenai keterhutangannya adalah
melakukan suatu perlanggaran tatatertib dan boleh dikenakan tindakan tatatertib. |
10.6 |
Tanpa
menjejaskan peruntukan-peruntukan lain dalam peraturan ini, jika hutang
pegawai itu terjumlah kepada suatu keterhutangan kewangan yang serius tetapi
dia belum dihukum bankrap, Ketua Jabatan hendaklah memantau dan, dari semasa
ke semasa, mengkaji semula kes itu. |
10.7 |
Bagi
maksud peraturan ini, ungkapan "keterhutangan kewangan yang serius"
ertinya keadaan keterhutangan seseorang pegawai yang, setelah diambil kira
amaun hutang yang ditanggung olehnya, telah sebenarnya menyebabkan kesusahan
kewangan yang serius kepadanya. |
10.8 |
Tanpa menjejaskan
pengertian am ungkapan "keterhutangan kewangan yang serius"
yang dinyatakan dalam subperaturan (7), seseorang pegawai hendaklah disifatkan
sebagai berada dalam keterhutangan kewangan yang serius jika _
(a) agregat hutang
dan nilai tanggungan tidak bercagarnya pada bila-bila masa tertentu melebihi
enam kali emolumen bulanannya;
(b) dia ialah seorang
penghutang penghakiman dan hutang penghakiman itu tidak dijelaskan dalam
tempoh yang ditetapkan dalam penghakiman itu;
(c) dia ialah seorang bankrap, selagi dia belum dilepaskan daripada kebankrapan
atau penghakiman kebankrapannya belum dibatalkan. |
11. |
Laporan mengenai
keterhutangan kewangan yang serius |
11.1 |
Jika
seseorang pegawai melaporkan di bawah subperaturan 12(4) bahawa prosiding
sivil telah dimulakan terhadapnya atau jika Ketua Jabatan menerima apa-apa
laporan daripada mana-mana pihak bahawa prosiding sivil telah dimulakan
terhadap seseorang pegawai, Ketua Jabatan hendaklah mendapatkan daripada
mahkamah suatu cabutan keputusan mutakhir mahkamah dalam prosiding itu. |
11.2
|
Ketua
Pengarah hendaklah membuat perkiraan dengan pihak berkuasa mahkamah yang
berkenaan bagi Ketua Jabatan seseorang pegawai untuk mendapatkan daripada
pihak berkuasa itu suatu laporan berkenaan dengan pegawai itu jika- |
(a) pegawai itu, sebagai seorang penghutang penghakiman, didapati daripada fail
guaman itu tidak menjelaskan hutang dalam tempoh yang ditetapkan dalam penghakiman
itu; |
(b) pegawai itu telah memfailkan petisyen kebankrapannya sendiri; atau |
(c) suatu petisyen kebankrapan oleh seorang pemiutang telah disampaikan terhadap
pegawai itu. |
11.3 |
Sebagai
tambahan kepada perkiraan yang boleh dibuat di bawah subperaturan (2), Ketua
Pengarah hendaklah membuat perkiraan dengan Pegawai Pemegang Harta bagi
Pegawai Pemegang Harta menyampaikan kepada Ketua Jabatan seseorang pegawai
yang menjadi seorang bankrap suatu laporan yang mengandungi perkara-perkara
yang berikut: |
(a) pernyataan hal ehwal yang difailkan oleh pegawai itu mengikut undang-undang
kebankrapan yang sedang berkuat kuasa; |
(b) amaun bayaran ansuran yang diperintahkan atau yang dicadangkan dibuat: |
(c) sama ada atau tidak Pegawai Pemegang Harta bercadang untuk memulakan apa-apa
prosiding selanjutnya dan, demikian , suatu pernyataan ringkas mengenai
jenis prosiding selanjutnya itu; |
(d) sebab utama kebankrapan itu; |
(e) sama ada pada pendapat Pegawai Pemegang Harta kes itu melibatkan suatu malang
yang tidak dapat dielakkan, kelakuan hina atau apa-apa hal keadaan lain
yang khas, yang memihak atau tidak memihak kepada pegawai itu; dan |
(f) apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh Pegawai Pemegang Harta, mengikut
budi bicaranya, patut disebut. |
11.4 |
Ketua
Jabatan hendaklah menghantar laporan pegawai dan cabutan keputusan mahkamah
yang diterima di bawah subperaturan (1) dan laporan yang diterima di bawah
subperaturan (2) dan (3) kepada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan berserta
dengan laporannya mengenai kerja dan kelakuan pegawai itu sebelum dan sejak
keterhutangan kewangannya yang serius. |
11.5 |
Setelah
menimbangkan semua laporan dan cabutan yang dikemukakan kepadanya di bawah
subperaturan (4), Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan hendaklah memutuskan
sama ada hendak mengambil tindakan tataterib terhadap pegawai itu. |
11.6 |
Jika
tindakan tatatertib yang diambil terhadap pegawai itu berkeputusan dengan
hukuman tangguh pergerakan gaji, Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan
boleh, apabila habis tempoh penangguhan pergerakan gaji itu, memerintahkan
supaya suatu amaun yang sama banyak dengan amaun yang diterima daripada
pergerakan gaji yang dipulihkan itu ditambahkan kepada ansuran-ansuran yang
kena dibayar kepada Pegawai Pemegang Harta atau kepada mana-mana pemiutang
penghakiman. |
11.7 |
Seseorang
pegawai yang telah dilepaskan daripada kebankrapan atau yang penghakiman
kebankrapannya telah dibatalkan hendaklah dikira sebagai telah memulihkan
kedudukan kredit kewangannya dengan sepenuhnya. |
12. |
Meminjamkan Wang |
12.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh meminjamkan wang dengan faedah, sama ada dengan atau
tanpa cagaran. |
12.2 |
Penyimpanan
wang secara deposit tetap atau ke dalam suatu akuan dalam mana-mana institusi
kewangan atau koperasi atau dalam bon yang diterbitkan oleh Kerajaan atau
oleh mana-mana badan berkanun tidak boleh dianggap sebagai peminjaman wang
dengan faedah bagi maksud peraturan ini. |
13. |
Penglibatan dalam
pasaran niaga hadapan |
13.1 |
Tiada pegawai
boleh melibatkan dirinya sebagai pembeli atau penjual atau selainnya dalam
pasaran niaga hadapan. sama ada pasaran tempatan atau luar negara. |
15. |
Penerbitan Buku
dan sebagainya |
Seseorang
pegawai tidak boleh menerbitkan atau menulis apa-apa buku, makalah atau
karya lain yang berasaskan maklumat rasmi terperingkat. |
16. |
Membuat Pernyataan
Awam |
16.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa
cara lain_
(a) membuat apa-apa
pernyataan awam yang boleh memudaratkan apa-apa dasar, rancangan atau
keputusan badan berkanun atau kerajaan tentang apa-apa isu;
(b) membuat apa-apa
pernyataan awam yang boleh memalukan atau memburukkan nama badan berkanun
atau Kerajaan;
(c) membuat apa-apa
ulasan tentang kelemahan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan badan
berkanun atau Kerajaan;
(d) mengedarkan apa-apa
pernyataan atau ulasan sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang
lain. |
16.2 |
Seseorang pegawai
tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara
lain_
(a) membuat apa-apa
ulasan tentang kelebihan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan badan
berkanun atau Kerajaan;
(b) memberikan apa-apa
maklumat berdasarkan fakta berhubung dengan perjalanan fungsi badan berkanun;
(c) memberikan apa-apa
penjelasan berkenaan dengan apa-apa peristiwa atau laporan yang melibatkan
badan berkanun atau Kerajaan; atau
(d) menyebarkan apa-apa
ulasan, maklumat atau penjelasan sedemikian sama ada yang dibuat olehnya
atau mana-mana orang lain,
melainkan jika kebenaran
bertulis, sama ada secara am atau khusus, telah diperoleh terlebih dahulu
daripada Menteri. |
16.3 |
Subperaturan
(2) tidaklah terpakai bagi apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan yang
dibuat, diberikan atau disebarkan jika kandungan ulasan, maklumat atau penjelasan
itu telah diluluskan oleh Menteri. |
16.4 |
Bagi
maksud peraturan ini, "pernyataan awam" dengan bertindak sebagai
penyunting termasuklah apa-apa pernyataan atau ulasan yang dibuat kepada
pihak akhbar atau orang ramai atau semasa memberikan apa-apa syarahan atau
ucapan awam atau dalam apa-apa penyiaran atau penerbitan, tanpa mengambil
kira caranya. |
17. |
Larangan bertindak
sebagai seorang penyunting, dsb.,dalam mana-mana penerbitan |
17.1 |
Seseorang
pegawai tidak boleh bertindak sebagai penyunting bagi, atau mengambil bahagian
secara langsung atau tidak langsung dalam pengurusan, atau dengan apa-apa
cara membuat apa-apa sumbangan kewangan atau selainnya kepada, mana-mana
penerbitan, termasuk mana-mana surat khabar, majalah atau jurnal, tanpa
mengambil kira cara surat khabar, majalah atau jurnal itu diterbitkan, kecuali
penerbitan yang berikut:
(a) penerbitan jabatan;
(b) penerbitan profesional;
(c) penerbitan organisasi sukarela yang tidak bercorak politik; dan
(d) penerbitan yang diluluskan secara bertulis oleh Ketua Pengarah bagi
maksud peraturan ini.
|
18. |
Mengambil Bahagian
Dalam Politik |
18.1 |
Seseorang
pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi atau Kumpulan Pengurusan dan
Profesional tidak boleh mengambil bahagian aktif dalam aktiviti politik
atau memakai apa-apa lambang sesuatu parti politik, dan khususnya, dia tidak
boleh_
(a) membuat apa-apa
pernyataan awam, sama ada secara lisan atau bertulis, yang memberikan
suatu pandangan yang berat sebelah tentang apa-apa perkara yang menjadi
isu antara parti-parti politik;
(b) menerbitkan atau
mengedar apa-apa bahan yang mengemukakan pandangannya yang berat sebelah
atau pandangan orang lain, tentang apa-apa perkara yang berkaitan dengan
mana-mana parti politik;
(c) terlibat dalam
merayu undi bagi menyokong mana-mana calon dalam sesuatu pilihan raya
bagi Dewan Rakyat atau bagi mana-mana Dewan Undangan Negeri atau apa-apa
pemilihan untuk apa-apa jawatan dalam mana-mana parti politik;
(d) bertindak sebagai
ejen pilihan raya atau ejen tempat mengundi atau atas apa-apa sifat untuk
atau bagi pihak seseorang calon dalam sesuatu pilihan raya bagi Dewan
Rakyat atau bagi mana-mana Dewan Undangan Negeri;
(e) bertanding untuk
apa-apa jawatan dalam mana-mana parti politik; atau
(f) memegang apa-apa
jawatan dalam mana-mana parti politik. |
18.2 |
Seseorang
pegawai dalam Kumpulan Sokongan boleh, setelah mmendapatkan kelulusan bertulis
Lembaga, dibenarkan bertanding atau memegang jawatan atau dilantik bagi
memegang apa-apa jawatan dalam sesuatau parti politik. |
18.3 |
Walau apa pun subperaturan
(1), seseorang pegawai yang telah dibenarkan bercuti hingga ke tarikh
persaraannya bagi maksud menghabiskan cutinya yang terkumpul boleh mengambil
bahagian dalam aktiviti politik jika_
(a) dia telah terlebih
dahulu mendapatkan kelulusan bertulis Lembaga untuk berbuat demikian;
dan
(b) dengan penglibatan
sedemikian dia tidak melanggar pertuntukan-peruntukan Akta Rahsia Rasmi
1972 (Akta 88). |
18.4 |
Sesuatu
permohonan bagi kelulusan di bawah perenggan (3) (a) hendaklah dibuat tidak
kurang daripada tiga bulan sebelum tarikh pegawai itu dibenarkan bercuti
sebelum persaraannya. |
18.5 |
Tiada
apa-apa jua dalam peraturan ini boleh menghalang seseorang pegawai daripada
menjadi anggota biasa mana-mana parti politik. |
19. |
Tugas Untuk Menjalankan
Kawalan dan Pengawasan Tatatertib |
19.1 |
Adalah
menjadi tanggungjawab tiap-tiap pegawai untuk menjalankan kawalan dan pengawasan
tatatertib ke atas pegawai-pegawai bawahannya dan untuk mengambil tindakan
yang bersesuaian bagi apa-apa pelanggaran peruntukan Peraturan-Peraturan
ini. |
19.2 |
Seseorang
pegawai yang tidak menjalankan kawalan dan pengawasan tatatertib ke atas
pegawai-pegawai bawahannya, atau tidak mengambil tindakan terhadap pegawai
bawahannya yang melanggar mana-mana peruntukan Peraturan-Peraturan ini hendaklah
disifatkan telah cuai dalam melaksanakan tugasnya dan tidak bertanggungjawab,
dan dia boleh dikenakan tindakan tatatertib. |
KETIDAKHADIRAN
TANPA CUTI |
1. |
Tidak Hadir Untuk
Bertugas |
|
Dalam
Bahagian ini "tidak hadir", berhubung dengan seseorang pegawai,
termasuklah tidak hadir bagi apa-apa jua tempoh masa pada masa dan di tempat
pegawai itu dikehendaki hadir bagi pelaksanaan tugas-tugasnya. |
2. |
Tindakan tatatertib
kerana tidak hadir tanpa cuti |
|
Ketidakhadiran untuk
bertugas oleh seseorang pegawai tanpa cuti atau tanpa terlebih dahulu
mendapat kebenaran atau tanpa sebab yang munasabah boleh menyebabkan dia
dikenakan tindakan tatatertib. |
3. |
Tatacara dalam
hal ketidakhadiran tanpa cuti |
3.1 |
Jika
seseorang pegawai tidak hadir bertugas tanpa cuti atau tanpa terlebih dahulu
mendapat kebenaran atau tanpa sebab yang munasabah, Ketua Jabatannya hendaklah,
secepat yang mungkin, melaporkan hakikat itu berserta dengan tarikh-tarikh
dan hal keadaan ketidakhadiran itu dan apa-apa maklumat selanjutnya berkenaan
dengan ketidakhadiran itu kepada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan. |
3.2 |
Jawatankuasa
Tatatertib yang berkenaan boleh, setelah menimbangkan laporan Ketua Jabatan
di bawah subperaturan (1), memulakan tindakan tatatertib terhadap pegawai
itu. |
4 |
Tatacara jika pegawai
tidak hadir tanpa cuti dan tidak dapat dikesan |
4.1 |
Jika
seseorang pegawai tidak hadir bertugas tanpa cuti atau tanpa terlebih dahulu
mendapat kebenaran atau tanpa sebab yang munasabah selama tujuh hari bekerja
berturut-turut dan tidak dapat dikesan, Ketua Jabatannya hendaklah menyebabkan
suatu surat diserahkan kepada pegawai itu sendiri atau dihantar melalui
Pos Berdaftar Akuan Terima kepada pegawai itu di alamatnya yang akhir diketahui,
mengarahkan pegawai itu supaya segera melaporkan diri untuk bertugas |
4.2 |
Jika, selepas surat
itu diserahkan_
(a) pegawai itu melaporkan
diri untuk bertugas; atau
(b) pegawai itu tidak
melaporkan diri untuk bertugas atau tiada khabar didengar daripadanya,
Ketua Jabatannya hendaklah
mengemukakan suatu laporan kepada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan
dan Jawatankuasa Tatatertib itu hendaklah memulakan tindakan tatatertib
terhadap pegawai itu. |
4.3 |
Jika surat tidak dapat
diserahkan kepada pegawai itu sendiri disebabkan dia tidak lagi tinggal
di alamatnya yang akhir diketahui atau jika surat Pos Berdaftar Akuan
Terima telah dikembalikan tidak terserah, Ketua Jabatan hendaklah melaporkan
perkara itu kepada Jawatankuasa Tatatertib yang mempunyai bidang kuasa
untuk mengenakan hukuman buang kerja atau turun pangkat ke atas pegawai
itu.
|
4.4 |
Jawatankuasa Tatatertib
yang berkenaan hendaklah, apabila menerima laporan yang disebut dalam
subperaturan (3), mengambil langkah untuk menyiarkan suatu notis dalam
sekurang-kurangnya satu surat khabar harian yang diterbitkan dalam bahasa
kebangsaan dan mempunyai edaran di seluruh negara sebagaimana yang ditentukan
oleh Jawatankuasa Tatatertib itu_
(a) hakikat bahawa
pegawai itu telah tidak hadir bertugas dan tidak dapat dikesan; dan
(b) menghendaki pegawai
itu melaporkan diri untuk bertugas dalam masa tujuh hari dari tarikh penyiaran
itu. |
4.5 |
Jika
pegawai itu melaporkan diri untuk bertugas dalam masa tujuh hari dari tarikh
penyiaran notis yang disebut dalam subperaturan (4), Ketua Jabatannya hendaklah
melaporkan perkara itu kepada Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan dan
Jawatankuasa Tataterttib itu hendaklah memulakan prosiding tatatertib terhadap
pegawai itu. |
4.6 |
Jika
pegawai itu tidak melaporkan diri untuk bertugas dalam masa tujuh hari dari
tarikh penyiaran notis yang disebut dalam subperaturan (4), pegawai itu
hendaklah disifatkan telah dibuang kerja daripada perkhidmatan badan berkanun
berkuat kuasa mulai dari tarikh dia tidak hadir bertugas. |
4.7 |
Pembuangan kerja seseorang
pegawai menurut kuasa subperaturan (6) hendaklah diberitahukan dalam Warta. |
5 |
Pelucutkan emolumen
kerana tidak hadir untuk bertugas |
5.1 |
Jika
seseorang pegawai telah didapati bersalah kerana tidak hadir untuk bertugas
tanpa cuti atau tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran atau tanpa sebab
yang munasabah, dia tidak berhak kepada apa-apa emolumen bagi tempoh ketidakhadirannya
dan segala emolumen sedemikian hendaklah disifatkan telah terlucut hak walaupun
Jawatankuasa Tatatertib yang berkenaan tidak mengarahkan pelucuthakan itu. |
5.2 |
Seseorang
pegawai yang emolumennya telah terlucut hak di bawah subperaturan (1) hendaklah
diberitahu secara bertulis mengenai perlucutkan itu. |
5.3 |
Perlucutkan
emolumen oleh sebab subperaturan (1) bukanlah suatu hukuman tatatertib. |
BIDANGKUASA JAWATANKUASA TATATERTIB |
|
Jawatankuasa
Tatatertib yang berkenaan adalah berkuasa untuk mengenakan tindakan tatatertib
seperti berikut:
- Tindakan Tatatertib
tidak dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat (sebagaimana yang
diperuntukkan di bawah Peraturan 34 dalam akta yang sama); dan,
- Tindakan Tatatertib
dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat (sebagaimana yang diperuntukkan
di bawah Peraturan 35 dalam akta yang sama).
|
JENIS
HUKUMAN TATATERTIB |
|
Jika seseorang pegawai
didapati bersalah atas suatu kesalahan tatatertib, mana mana satu atau
apa-apa gabungan dua atau lebih hukuman yang berikut, bergantung kepada
keseriusan kesalahan itu, boleh dikenakan ke atas pegawai itu:
(a) amaran;
(b) denda;
(c) lucut hak emolumen;
(d) tangguh pergerakan gaji;
(e) turun gaji;
(f) turun pangkat;
(g) buang kerja.
|
KEANGGOTAAN DAN BIDANG KUASA JAWATANKUASA TATATERTIB DAN JAWATANKUASA RAYUAN TATATERTIB BADAN BERKANUN |
|
Keanggotaan dan bidang
kuasa Jawatankuasa Tatatertib dan Jawatankuasa Rayuan Tatatertib bagi
badan berkanun seperti di bawah: di bawah:- |
|
|
|
JAWATANKUASA
TATATERTIB |
JAWATANKUASA
RAYUAN TATATERTIB |
Kategori
Pegawai |
Bidang
Kuasa |
Keanggotaan
Jawatankuasa Tatatertib |
Keanggotaan
Jawatankuasa Rayuan Tatatertib |
Ketua
Pengarah |
Tindakan
tatatertib dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat |
Jawatankuasa
Tatatertib I |
Jawatankuasa
Rayuan Tatatertib I |
Timbalan
Ketua Pengarah |
Kumpulan
Pengurusan Tertinggi |
Pengerusi: |
Pengerusi: |
Kumpulan
Pengurusan dan Profesional |
Pengerusi
Lembaga |
Y.B.Menteri
Perusahaan Utama |
Kumpulan
A di bawah Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 |
Ahli: |
Ahli: |
Ketua
Setiausaha KPU |
Wakil
Perbendaharaan |
Wakil
FELDA |
Wakil
MPOA |
Wakil
NASH |
Ketua
Pengarah |
Tindakan
tatatertib bukan dengan tujuan buang pangkat kerja atau turun pangkat |
Jawatankuasa
Tatatertib II |
Jawatankuasa
Rayuan Tatatertib II |
Pengerusi: |
Pengerusi
: |
Timbalan
Ketua Pengarah |
Pengerusi
Lembaga |
Y.B.
Menteri Perusahaan Utama |
Kumpulan
Pengurusan Tertinggi |
Ahli: |
Ahli
: |
Ketua
Setiausaha KPU |
Wakil
Perbendaharaan |
Wakil
FELDA |
Wakl
MPOA |
Wakil
NASH |
Kumpulan
Pengurusan dan Profesional |
Tindakan
tatatertib bukan dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat |
Jawatankuasa
Tatatertib III |
Jawatankuasa
Rayuan Tatatertib III |
Pengerusi
: |
Pengerusi
: |
Kumpulan
A di bawah Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 |
Ketua
Pengarah |
KSU
KPU |
Ahli
: |
Ahli
: |
Timb.KSU
KPU (Pentadbiran) |
Wakil
Perbendaharaan |
Wakil
FELDA |
Wakil
KPU |
Wakil
NASH |
Kumpulan
Sokongan |
Tindakan
tatatertib dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat |
Jawatankuasa
Tatatertib IV |
Jawatankuasa
Rayuan Tatatertib IV |
Pengerusi
: |
Pengerusi
: |
Ketua
Pengarah |
KSU
KPU |
Ahli
: |
Ahli
: |
Timb.KSU
KPU (Pentadbiran) |
Wakil
Perbendaharaan |
Kumpulan
B, C, dan D di bawah Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 |
Penasihat
Undang-undang KPU |
Wakil
KPU |
Wakil
FELDA |
Wakil
NASH |
Kumpulan
Sokongan |
Tindakan
tatatertib bukan dengan tujuan buang kerja atau turun pangkat |
Jawatankuasa
Tatatertib V |
Jawatankuasa
Rayuan Tatatertib V |
Pengerusi
: |
Pengerusi: |
Timbalan
Ketua Pengarah |
Ketua
Pengarah |
Ahli
: |
Ahli
: |
Kumpulan
B, C, dan D di bawah Laporan Jawatankuasa Kabinet 1976 |
SUB
Pentadbiran KPU |
Timbalan
KSU KPU |
Penasihat
Undang-undang KPU |
(Pentadbiran) |
Wakil
FELDA |
Wakil
MPOA |
Wakil
NASH |
|
UMUM |
|
Setiap pegawai dan
pengkhidmat MPOB adalah digalakkan mengetahui Akta 605 ini dengan sebaik
mungkin agar perkara-perkara yang bertentangan dengan akta ini dapat dielakkan.
Pelanggaran terhadap peraturan-peraturan yang diperuntukkan dalam akta
ini membolehkan pihak Pengurusan MPOB tidak teragak-agak untuk mengambil
tindakan tatatertib ke atas pegawai/pengkhidmat MPOB. Kerjasama serta
komitmen yang tinggi oleh pegawai dan pengkhidmat MPOB dalam mematuhi
Akta 605 ini, diharap akan melahirkan warga kerja MPOB yang berdaya maju,
berdisiplin, bersih, cekap dan amanah.
|
SURCAJ |
Definasi
Surcaj |
|
|
|
Surcaj adalah "
jumlah wang yang tidak melebihi wang yang tidak dikutip, pembayaran,
kekurangan atau kerugian atau nilai harta benda yang telah musnah, mengikut
mana yang berkenaan, dan berhubung dengan kegagalan untuk menyimpan akaun-akaun
atau rekod dengan teratur atau gagal membuat pembayaran atau kelewatan
membuat pembayaran
.."
- (Seksyen 18, Akta Prosedur Kewangan, 1957) |
|
|
Perihal
Surcaj |
|
|
|
i.
Bukan hukuman tatatertib di bawah Akta Badan-Badan Berkanun (Tatatertib
dan Surcaj) 2000 (Akta 605);
ii. Walau apa pun
jua yang terkandung dalam peraturan-peraturan ini, Lembaga boleh mengenakan
surcaj terhadap mana-mana pegawai mengikut Akta Prosedur Kewangan 1957;
iii. Mempunyai unsur-unsur
tindakan tatatertib;
iv. Hendaklah direkodkan
dalam buku perkhidmatan. |
|
|
Alasan
Bagi Surcaj |
|
|
|
Seksyen 14, Akta BAdan-badan
Berkanun(Tatatertib & Surcaj) 2000 (Akta 605) memperuntukkan bahawa;_
Seseorang yang adalah
atau pernah berada dalam penggajian sesuatu badan berkanun boleh disurcaj
jika ternyata kepada Lembaga bahawa orang itu_
a. |
tidak
atau telah gagal untuk memungut apa-apa wang yang terhutang kepada
badan berkanun itu yang bagi pemungutannya dia adalah atau telah dipertanggungjawabkan; |
b. |
adalah
atau telah bertanggungjawab bagi apa-apa pembayaran wang yang tidak
sepatutnya daripada badan berkanun itu atau bagi apa-apa pembayaran
wang yang tidak diluluskan dengan sewajarnya; |
c. |
adalah
atau telah bertanggungjawab, secara langsung atau tidak langsung,
bagi apa-apa kekurangan dalam, atau bagi pemusnahan, apa-apa wang,
barang-barang simpanan atau harta lain badan berkanun itu; |
d. |
sebagai
atau sebagai seorang yang pernah menjadi seorang pegawai akaun, tidak
atau telah gagal untuk menyimpan atau memantau akaun atau rekod yang
sepatutnya bagi badan berkanun itu; atau |
e. |
tidak
atau telah gagal untuk membuat apa-apa pembayaran atau adalah atau
telah bertanggungjawab bagi apa-apa kelewatan dalam pembayaran wang
daripada badan berkanun itu kepada mana-mana orang yang kepadanya
bayaran itu kena dibayar di bawah mana-mana undang-undang atau di
bawah mana-mana kontrak, perjanjian atau perkiraan yang dibuat antara
orang itu dengan badan berkanun itu. |
|
Amaun
Surcaj |
|
|
|
Surcaj
dikenakan dalam bentuk wang iaitu :-
i) bagi kesalahan
di bawah seksyen 14 (a),(b) dan (c) , Akta 605, amaun surcaj yang dikenakan
tidak boleh melebihi daripada amaun yang hilang;
ii) bagi kesalahan di bawah seksyen 14 (d) dan (e), Akta 605, amaun surcaj
adalah terpulang kepada budi bicara Lembaga. |
|
|
Kaedah
Tuntutan Surcaj |
|
|
|
i)
Surcaj yang dikenakan kepada seseorang pegawai merupakan hutang kepada
Badan Berkanun dan boleh dikutip secara tunai atau dengan membuat potongan
bulanan yang tidak melebihi ¼ daripada jumlah emolumen;
ii) Pegawai berpencen
dengan mendapatkan kebenaran bertulis daripada Y.B. Menteri Kewangan;
iii) Pegawai yang
meletakkan jawatan melalui tindakan undang-undang.
|
|
|
|